امروزه سنگ‌های متعددی اعم از طبیعی و مصنوعی در انواع ساخت و ساز درگیر هستند. از نظر طراحان داخلی این سنگ‌ها کاربردهای ویژه دارند. یکی از این سنگ‌ها سنگ کورین است. سنگ‌های کورین هم جز همان سنگ‌هایی هستند، که در جای جای ساختمان به چشم می‌بینید. با اجرای سنگ کورین، زیبایی آن بیشتر خودنمایی خواهد کرد. به دلیل استقبال پر شور و شوق افراد در استفاده از سنگ‌ها، موجب شده که انواع مختلفی از آنها به بازار ارائه گردد. با توجه به همین موضوع تلاش کردیم تا به بررسی تفاوت سنگ کورین با یکی از سنگ‌های گرانقدر به نام سنگ گرانیت بپردازیم.

 سنگ کورین چه نوع سنگی است

قبل از اینکه به بررسی تفاوت‌های سنگ کورین و گرانیت بپردازیم، بهتر است به طور خلاصه با این دو سنگ آشنا شویم. سنگ کورین یک نوع سنگ مصنوعی می‌باشد که از پلیمرهای اکریلیک،  مواد معدنی و سنگی ساخته شده است. این سطح مصنوعی را به دلیل شباهت بسیار زیاد به سنگ طبیعی، به عنوان سنگ مصنوعی می‌شناسند. از این نوع سنگ در محیط و مکان‌های مختلفی همانند: پیشخوان‌های آشپزخانه، حمام، کابینت‌ها، سرویس‌های بهداشتی و روی میز توسط نصاب سنگ کورین نصب می‌گردند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت سنگ‌های کورین مواد اشاره شده با هم ترکیب شده و در قالب‌های مخصوصی ریخته می‌شوند. این سنگ‌ها در ضخامت‌های ۶، ۱۲ و ۱۹ میلی متر ساخته می‌گردند.

سنگ کورین چگونه سنگی است

سنگ گرانیت چگونه سنگی است

یکی دیگر از سنگ‌های به کار رفته در ساختمان و دکوراسیون داخلی سنگ گرانیت می‌باشد. سنگ گرانیت از سخت و سرد شدن مواد مذاب تشکیل شده است. بیشترین معادن جهان از سنگ‌های گرانیت تشکیل می‌شوند. این نوع سنگ به نام سنگ‌های آذرین درونی هم شناخته و معرفی می‌گردند. سنگ‌های گرانیت از مواد و عناصر اصلی به نام فلوسپات، کانی‌ها و میکا ساخته می‌شوند. این نوع سنگ‌ها در طبیعت به رنگ‌های طوسی، صورتی، سیاه و خاکستری یافت می‌گردند. سنگ‌های گرانیتی به صورت تکه‌های بزرگ از معادن استخراج می‌شوند، در آخر به شکل صفحات درمی‌آیند.

سنگ گرانیت چگونه سنگی است

مقایسه سنگ‌های گرانیت با کورین توسط مجریان سنگ کورین

اگر به مقایسه بین این دو سنگ بپردازیم، قطعاً به یکسری تفاوت برمی‌خوریم که  این تفاوت در ویژگی آنها می‌باشد. پس با بررسی ویژگی هر کدام از سنگ‌ها پی به تفاوت بین آنها خواهیم برد. در ادامه به مقایسه هر دو سنگ می‌پردازیم.

مواد تشکیل دهنده هر دو سنگ

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، سنگ‌های کورین از پلیمرهای اکریلیک، آلومینیوم و تری هیدرات ساخته شده‌اند، که از نظر ظاهری شبیه به سنگ‌های گرانیتی هستند. اما از نظر ساختار و جنس با هم تفاوت دارند. در حالی که سنگ‌های گرانیتی از دسته سنگ‌های آذرین هستند، که از مواد معدنی فلسپار و کوارتز ساخته شده‌اند.

مقاومت هر کدام از سنگ‌ها در برابر حرارت

سنگ کورین مقاومت بسیار بالایی در برابر حرارت از خود نشان نمی‌دهد و اصولا در برابر حرارت مقاوم نیستند. به همین دلیل نصابان سنگ کورین هنگام نصب این سنگ پرکاربرد، به شما توصیه می‌کنند که به هیچ وجه وسایل بسیار داغ همانند: کتری قوری و قابلمه را مستقیماً بر روی آن قرار ندهید. بلکه بهتر است از یک پد محافظ استفاده نمایید، اما برعکس، سنگ گرانیت در برابر حرارت مقاوم بوده و به راحتی ترک نمی‌خورد، مگر اینکه در شرایط خیلی خاص.

مقامت سنگ در برابر ضربه

تفاوت سنگ‌های گرانیتی با سنگهای کورین

مقاومت هر دو سنگ در برابر ضربه

از نظر متخصصان در این زمینه سنگ‌های کورین و گرانیت در برابر خط، خش و ضربه استحکام خوبی دارند. به عنوان مثال اگر جسم نوک تیزی همانند چاقو را بر سطح سنگ کورین بکشید، به راحتی خط و خش نمی‌افتد، اگر هم بیافتد توسط پدها قابل تعمیر هستند. در حالی که در سنگ‌های گرانیت همانند سنگ کورین اگر جسم نوک تیز یا چاقو را هم بر سطح آن بکشید، هیچگونه خراشی بر روی آن ایجاد نمی‌گردد. پس گرانیت مقاومتی حتی بیشتر از سنگ کورین در برابر ضربه خواهد داشت.

مقاوم بودن در برابر لکه‌ها

سنگ‌های کورین به دلیل وجود اکریلیک‌های درون آن به شدت از سنگ‌های خود در برابر لکه‌ها مقاومت می‌کنند. برای امتحان می‌توانید مقداری گوجه که اسیدی است، بر سطح آن ریخته و منتظر بمانید. حتی بعد از گذشت مدت زمان طولانی به درون سنگ نفوذ پیدا نمی‌کند. اما اغلب اجراکنندگان سنگ کورین توصیه بر این دارند که بهتر است اگر موادی هم بر روی سنگ کورین ریخته شد، با یک پد تمیز، آن را تمیز نمایید که اثری باقی نماند. برعکس سنگ گرانیت مقاومت خوبی در برابر عدم نفوذ لکه‌ها از خود نشان نداده است، یعنی اگر لکه بر سطح آن ریخته شود و به سرعت پاک نگردد، به سرعت لکه بر روی سنگ اثر گذاشته و ظاهری ناپسند را ایجاد می‌کند.

  مقاوم بودن در برابر لکه‌ها

مقایسه قیمتی هر دو سنگ

اصولا قیمت دقیقی را نمی‌توان برای سنگ‌های کورین و گرانیت در نظر گرفت. اما حتی اگر از نصاب سنگ‌های کورین هم سوال بپرسید، تفاوت قیمتی آن را حدودی به شما عنوان می‌کنند. اما قطعاً سنگ‌های طبیعی نایاب و نادر از نظر قیمتی بسیار گران‌تر از سنگ‌های کورین می‌باشند. قیمت سنگ‌های کورین به عوامل مختلفی نظیر شرکت تولیدکننده، برند، کشور تولید کننده و کیفیت آن بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال در اکثر اوقات قیمت یک سنگ کورین با کیفیت اعلا حتی از سنگ گرانیت هم گران‌تر خواهد بود.

    تفاوت سنگ‌های گرانیتی با سنگهای کورین

شرایط نگهداری هر دو سنگ

از نظر نگهداری، سنگ‌کورین نیاز به نگهداری شبانه روز و مداوم ندارد. زیرا این نوع سنگ خود یک آنتی باکتریال قوی است که به راحتی با آب و صابون تمیز می‌گردد و بهتر است از سآینده‌های زبر استفاده نشود. اما سنگ‌های گرانیتی نیاز مدام به تمیز کردن دارند و باید هفته‌ای یک بار آن را با محلول الکل و آب ضدعفونی نمایید. پس شرایط نگهداری سنگ گرانیت متفاوت‌تر از کورین است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *