مقدمه

از زیبا ترین و قدیمی ترین سنگ ها می توان به سنگ های کوارتز اشاره کرد. این سنگ ها را از معادن طبیعی استخراج می کنند، و در انواع طرح و رنگ در طبیعت دیده می ‌شوند. سنگ های کوارتز دارای دوام زیادی بوده و در ساختمان سازی، جواهر سازی و باستان شناسی نیز کاربرد های فراوانی دارند. هدف از نوشتن این مقاله، بررسی نحوه ی قیمت ‌گذاری سنگ های کوارتز و معرفی انواع  آن ها می باشد.

مجموعه کورین فراز در زمینه اجرا و فروش سنگ کورین، کوارتز و غیره در اصفهان فعالیت دارند، در صورتی که به این سنگ ها علاقه مند هستید و یا قصد دارید از آن ها در دکوراسیون آشپزخانه خود استفاده کنید، می توانید به این مجموعه سر بزنید و سنگ مورد نظر خود را خریداری نمایید.

آشنایی با انواع سنگ کوارتز

سنگ آمیتیست

یکی از سنگ های کوارتز سنگ آمیتیست نام دارد. که به دلیل وجود آهن در ساختار آن به رنگ بنفش در آمده است، و زیبایی خاص و چشمگیری دارد. علاوه بر آن وزن این نوع سنگ های کوارتز کمی بالا تر می باشند.

معرفی کوارتز شیری یا سفید

این سنگ‌ های کوارتز به خاطر وجود یک سری درونگیری ‌های کف مانند در داخل خود به رنگ سفید یا شیری دیده می شوند. و دارای بلورهای هرمی شکل و شش وجهی می باشند. اغلب این سنگ ها را در سیبری می توان یافت.

آشنایی با کوارتز آبی

این نمونه از سنگ های کوارتز دارای رنگ آبی بوده، و قادرند که از بدن در برابر اشعه uv محافظت کنند و ایمنی آن را بالا ببرند.

هم چنین باعث تقویت ریه و اعصاب شده و می توانند به  بهبودی برخی بیماری های پوستی و قلبی کمک کنند. به همین خاطر در ساخت زیورآلات از آن ها زیاد استفاده می کنند‌.

معرفی کوارتز دودی

رنگ این مدل سنگ ها قهوه ای مایل به سیاه می باشد. به همین خاطر احتمال می‌ دهند که شاید این سنگ ها بر اثر ارتعاشاتی که در داخل زمین رخ داده است، به وجود آمده باشند. بلورهای کوارتز دودی به شکل منشور و شش وجهی هستند، و آن‌ ها را می ‌توان در کشورهای مختلفی مثل: سوئیس، ماداگاسکار، استرالیا و غیره پیدا کرد.

 آشنایی با کوارتز صورتی یا هلویی

این مدل سنگ های کوارتز به خاطر وجود تیتانیوم در ترکیباتشان به رنگ صورتی یا هلویی دیده می شوند. و به دلیل مقاومت بالایی که در برابر پرتوهای مختلف و اشعه یووی دارند، از آن ها در ساخت تلویزیون، لامپ های فورسانس، رایانه ها و غیره استفاده می کنند.

از خواص درمانی آن ها نیز می‌ توان به تقویت سیستم عصبی و بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدن اشاره نمود.

معرفی سنگ کریستال

این سنگ ها را در بازار با نام دُر کوهی می ‌شناسند، که دارای بلورهای شفاف و بی رنگ می باشند. این نوع از سنگ های کوارتز را می توان برای حکاکی کردن و تهیه نگین انگشتر و ساخت تسبیح استفاده کرد.

آشنایی با کوارتز آونتورین

 سنگ ‌های آونتورین بیشتر به رنگ سبز یافت می‌ شوند و دارای سطحی ناصاف و منحنی‌ مانند می باشند. به دلیل وجود ناخالصی ‌های میکا در این نوع سنگ ‌ها آن ها را می ‌توان در رنگ ‌های دیگری مثل: خاکستری، آبی و قهوه ای نیز مشاهده کرد.

 تا اینجا شما را با چند نمونه از سنگ کوارتز آشنا کردم. اما قیمت ‌گذاری این نوع سنگ ها را بر اساس یک سری معیار ها انجام می دهند، که در ادامه به آن ها اشاره خواهم کرد.

 نحوه قیمت گذاری سنگ کوارتز

در هنگام فروش سنگ کوارتز، اصل یا مصنوعی بودنشان امری است، که می ‌تواند باعث تغییر قیمت آن ها شود.  شما نمی توانید از طریق چشمی به این مسئله پی ببرید و برای تشخیص اصل بودن آن ها نیاز است، که از یک سری ماشین های صنعتی استفاده کنند.

مورد بعدی نحوه برش دهی سنگ های کوارتز می باشد.  چنان چه برش دهی آن ها به صورتی باشد، که رنگ سنگ و رگه های داخل بلورهای آن به خوبی مشخص باشند. سنگ ارزش و قیمت بالاتری پیدا می کند. معیار دیگری که در قیمت سنگ کوارتز اثر می گذارد، رنگ آن است.

 بر اساس ترتیب رنگ باید به عرض شما برسانم، کوارتز هایی که دارای رنگ شفاف و بی رنگ هستند، در لیست گران ترین سنگ ها و بعد از آن کوارتز هایی با رنگ سفید یا شیری، بنفش، صورتی، قهوه ای و سیاه قرار می گیرند. چرا که هرچه بلورهای سنگ کوارتز شفاف تر باشند، انعکاس و درخشش نور در آن ها نیز بیشتر اتفاق می ‌افتد. پس علاوه بر رنگ کوارتز درخشش آن نیز می‌ تواند باعث افزایش قیمت آن شود. به این صورت که هنگام تابش نور خورشید، نور باید بدون هیچ مانعی از بلور های آن عبور کند. شما از طریق این موضوع می توانید به اصل بودن سنگ کوارتز نیز پی ببرید.

قیمت گذاری سنگ کوارتز

معرفی سنگ سیترین

سنگ های سیترین به خاطر وجود آهن در ساختارشان به رنگ زرد مایل به قهوه ای یافت می شوند. به دلیل این که این سنگ ‌ها در طبیعت کمیاب هستند، و دسترسی به آن ها کار دشواری است. می ‌توان آن ها را از حرارت دادن و ایجاد تغییر رنگ در سنگ‌ های کوارتز آمیتیست به وجود آورد.

نتیجه گیری:

برای شما عزیزان از نحوه ی قیمت گذاری سنگ های کوارتز و انواع آن ها صحبت کردم. همان طور که متوجه شدید این سنگ ها جزو سنگ های با ارزش و گران قیمت به شمار می ‌آیند، که می توان آن ها را در رنگ های مختلفی از معادن موجود در طبیعت استخراج کرد. به همین خاطر از این سنگ ها در طلا و جواهر سازی زیاد استفاده می کنند. سنگ های کوارتز علاوه بر زیبایی که دارند، دارای خواص درمانی هم هستند که باعث محبوبیت بیشتر آن ها در بین مردم شده است. در صورتی که قصد تهیه جواهر آلات این نوع سنگ ها را دارید، باید بدانید که مدل های شفاف و بی رنگ آن به خاطر درخشش و انعکاس نور نسبت به مدل های رنگی گران تر می باشند. در نتیجه بر اساس بودجه ای که دارید، می توانید از بین مدل های مختلف آن مناسب ترینشان را انتخاب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *